Vanliga frågor och svar
Alla frågor och svar nedan handlar om anslutna tjänster genom NissanConnect infotainmentsystem och appen för NissanConnect Services.
Konto
Registrering och kontoskapande
Hur skapar jag ett användarkonto via NissanConnect Services-appen?
Du kan skapa ett konto direkt från appen för NissanConnect Services.
Ladda ner appen från App Store eller Google Play Store. Du kommer att guidas genom stegen för att skapa ett konto.
Vad kan jag göra om jag inte kan skapa ett användarkonto?
Följ nedanstående checklista om det uppstår några problem under registreringen:
- Har du redan skapat ett användarkonto för NissanConnect? Om så är fallet kan du inte registrera på nytt med samma e-postadress. Klicka bara knappen "Glömt ditt lösenord?" för att få ett nytt lösenord skickat till dig och logga in igen.
- Har du stavat din e-postadress korrekt? (Kontrollera att det inte finns något mellanslag eller saknade bokstäver.)
- Har alla fält fyllts i helt?
- Är ditt lösenord korrekt?
Om problemen kvarstår kan det bero på att en tidigare ägare har registrerat fordonet – kundtjänst kan hjälpa till, kontakta dem här
Varför accepteras inte mitt fordons chassinummer (VIN)?
Kontrollera först att fordonet är kompatibelt med den här appen via webbplatsen.
Kontrollera att du inte har angett versaler och gemener felaktigt och att tecknet ”0” (siffra) inte har angetts istället för ”O” (bokstav) eller tvärtom.
Se också till att det inte finns några mellanslag eller symboler, eftersom de inte kommer att kännas igen.
Var kan jag få hjälp/instruktioner om hur jag använder NissanConnect Services?
För mer information om anslutna tjänster ska du läsa:
- Snabbreferensguiden som du får med ditt fordon.
- Se följande webbplats för allmän information om NissanConnect Services
Hur aktiverar jag tjänsterna?
För att aktivera tjänsterna kommer du att behöva para ihop ditt fordon med smartphoneappen NissanConnect Services.
- Installera först appen NissanConnect Services på din smartphone och registrera för att skapa ett konto.
- Du kommer sedan att behöva ange ditt chassinummer (VIN).
Efter att du har angett din VIN-kod ska du starta infotainmentsystemet och från hemsidan välja:
- Info >
- NissanConnect Services >
- Informationskanaler >
- Kontoinformation >
- Bilens parkopplingskod.
Ange den här koden i din smartphoneapp. När du har gjort det är du klar.
Jag har inte fått en e-postbekräftelse. Vad kan jag göra?
Bekräftelsemejlet ska komma till din inbox inom ett par minuter efter att du har skapat ditt konto.
Se till att e-postadressen har angetts korrekt.
Om du inte har fått mejlet, ska du kontrollera dina andra mappar (t.ex. din skräppost).
Om det inte hjälper, kontakta vårt kundtjänstteam genom att ringa +46 8 5010 3000 eller följa den här länken för att skicka ett frågeformulär eller en livechatt.
Vad ska jag göra om registreringsprocessen inte fungerar?
Följ denna checklista om du får några problem under registreringen.
- Har ett användarkonto för NissanConnect redan skapats? Om så är fallet kan du inte registrera på nytt med samma e-postadress. Klicka bara på knappen "Glömt lösenord" för att få ett nytt lösenord och logga in igen.
- Har du stavat din e-postadress korrekt? Kontrollera att det inte finns några mellanslag och versaler eftersom de är skiftlägeskänsliga.
- Har alla fält fyllts i helt?
- Är ditt lösenord korrekt?
Om det inte hjälper, kontakta vårt kundtjänstteam +46 8 5010 3000 eller följ den här länken för att skicka ett frågeformulär eller en livechatt.
Behöver jag vara i mitt fordon för att aktivera dessa tjänster?
Ja, du kommer att behöva vara i ditt fordon för att avsluta parkopplingsprocessen.
Var kan jag hitta min ”parkopplingskod”?
Din "parkopplingskod" hittar du genom att starta ditt infotainmentsystem och från hemsidan välja;
- Info >
- NissanConnect Services >
- Informationskanaler >
- Kontoinformation >
- Bilens parkopplingskod.
Om mappen ”Kontoinformation” inte syns i ditt fordon, behöver du ”Uppdatera kanallistan”.
För att göra det följer du sökvägen i navigationssystemet: {{Inställningar > NissanConnect Services > Informationskanalinställningar > Redigera kanallistan > Uppdatera kanallistan > Ja.}}Din {{parkopplingskod}} bör nu visas när du går tillbaka till Kontoinformation.
Min ”parkopplingskod” visas inte. Vad kan jag göra?
Se till att du har följt inställningsprocessen ordentligt och att ditt fordon har bra nätverkstäckning.
Om mappen "Kontoinformation" inte syns i ditt fordon, behöver du "Uppdatera kanallistan".
För att göra det följer du sökvägen i navigationssystemet:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Informationskanaler >
- Redigera kanallista >
- Uppdatera kanallista >
- Ja.
Din "parkopplingskod" ska nu visas.
Kan jag skapa ett användarkonto genom att använda mitt infotainmentsystem?
Nej, du kan inte skapa ett användarkonto genom att använda ditt infotainmentsystem.
Jag får fortfarande ett felmeddelande när jag försöker registrera, varför?
Det finns flera möjligheter. Ditt fordon kan vara registrerat på ett annat konto. Din e-postadress kanske redan har registrerats. Det är också möjligt att ditt lösenord inte uppfyller kraven.
Om detta inte hjälper kan du kontakta kundtjänst på +46 8 5010 3000 eller följa denna länk för att skicka ett frågeformulär eller en livechatt.
Hur lång tid tar registreringsprocessen?
Registrerings- och parkopplingsprocessen ska inte ta mer än 15 minuter.
Det kan ta upp till 24 timmar innan alla dina tjänster är aktiverade. Se till att din bil är i ett område med bra mobiltäckning och uppdatera din app.
Du kan också stänga appen och öppna den igen.
Efter 24 timmar kan du gå till Profil > Fordonets data, så visas "Aktiverad" under Status.
Om inte alla tjänster har aktiverats, kontakta kundtjänst.
Behöver jag ansluta till bluetooth för att registrera?
Du behöver inte ansluta till bluetooth för att registrera ditt fordon.
För att registrera och parkoppla ditt fordon behöver du:
- Ha en bra mobiltäckning.
- Vara inuti ditt fordon och se till att din bil är i ett område med bra nätverkssignal.
Vad ska jag göra om jag inte får ett bekräftelsemejl?
Bekräftelsemejlet ska komma till din inbox inom ett par minuter efter att du har skapat ditt konto.
Se till att e-postadressen har angetts korrekt.
Om du inte har fått mejlet, ska du kontrollera dina andra mappar (t.ex. din skräppost).
Om detta inte hjälper, kontakta Nissan kundservice på "+46 8 5010 3000 eller följ denna länk för att skicka ett frågeformulär eller en livechatt.
Kommer min logg för You+Nissan att fungera i appen?
Kontot för You+Nissan är inte kompatibelt med appen NissanConnect Services. Se till att skapa ett konto direkt i appen för att kunna använda dina anslutna tjänster.
Aktivera tjänsterna
Hur länge måste jag vänta innan mina tjänster aktiveras?
Det kan ta upp till 24 timmar innan alla dina tjänster är aktiverade.
Se till att din bil är i ett område med bra mobiltäckning och uppdatera din app. Du kan också stänga appen och öppna den igen.
Efter 24 timmar kan du gå till Profil > Fordonets data, så visas "Aktiverad" under Status. Om inte alla tjänster har aktiverats, kontakta kundtjänst.
Var kan jag hitta användarvillkoren för mitt kontrakt?
Om du redan använder dina tjänster är användarvillkoren tillgängliga via appen.
Om du har åtkomst till din smartphoneapp kan du gå till din profil och klicka på ”Användarvillkor” under avsnittet ”Om”.
Hur aktiverar jag tjänsterna?
För att aktivera tjänsterna kommer du att behöva para ihop ditt fordon med smartphoneappen NissanConnect Services.
- Installera först appen NissanConnect Services på din smartphone och registrera för att skapa ett konto.
- Du kommer sedan att behöva ange ditt chassinummer (VIN)
- Efter att du har angett din VIN-kod ska du starta infotainmentsystemet och från hemsidan välja: {{Info > NissanConnect Services > Informationskanaler > Kontoinformation > Bilens parkopplingskod}}
- Ange den här koden i din smartphoneapp. När du har gjort det är du klar för avfärd.
Om mappen ”Kontoinformation” inte syns i ditt fordon, behöver du ”Uppdatera kanallistan”. Gör det genom att följa sökvägen i ditt navigationssystem:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Informationskanalinställningar >
- Redigera kanallistan > Uppdatera kanallistan > Ja.
Din {{parkopplingskod}} bör nu visas när du går tillbaka till Kontoinformation.
Jag har köpt en begagnad Nissan. Hur kan jag aktivera tjänsterna?
- Kontakta den tidigare ägaren och be han eller henne att låsa upp bilen från sitt konto.
- Kontakta kundtjänst. Deras kontaktuppgifter finns här.
Jag har köpt en begagnad Nissan bil och kan inte aktivera mina tjänster. Jag får felmeddelanden.
Om du fortsätter att få felmeddelanden är förmodligen ditt fordon fortfarande parkopplat till den tidigare ägarens konto. För att lösa problemet kan du:
- Kontakta den tidigare ägaren och be honom eller henne att avaktivera tjänsterna och låsa upp bilen från sitt konto.
- Kontakta kundtjänst på +46 8 5010 3000.
Hur kan jag se vilka tjänster som är tillgängliga i min Nissan?”
När du har gjort parkopplingen via NissanConnect Services-appen kan du se vilka tjänster som är tillgängliga i ditt fordon genom att trycka på kundvagnsikonen som markeras i det övre högra hörnet på NCS-appens startskärm. Du kommer att tas till NissanStore där en lista visas med tjänster som för närvarande är tillgängliga för ditt fordon.
Du kan sedan klicka på varje tjänst för att:
- – läsa beskrivningen
- – se sista giltighetsdatum
- – avaktivera/återaktivera prenumerationen
- – ladda ner användarvillkoren
Lägg till ett fordon
Hur lägger jag till mitt fordon i appen NissanConnect Services?
Du kan lägga till din Nissan i NissanConnect Services i två steg:
- Ange ett 17-siffrigt chassinummer (VIN-kod). Din VIN-kod hittar du i registreringsbeviset, garantibroschyren eller på instrumentpanelen i din bil.
– Ange "parkopplingskoden" genom att gå till:
- Info >
- NissanConnect Services >
- Informationskanaler >
- Kontoinformation >
- Bilens parkopplingskod.
Om mappen ”Kontoinformation” inte syns i ditt fordon, behöver du ”Uppdatera kanallistan”. Gör det genom att följa sökvägen i ditt navigationssystem:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Informationskanalinställningar >
- Redigera kanallista >
- Uppdatera kanallista >
- Ja.
Din {{parkopplingskod}} bör nu visas när du går tillbaka till Kontoinformation.
Hur växlar jag mellan fordon om jag har mer än ett i NissanConnect Services-appen?
Att växla mellan fordon kan göras från hemsidan i NissanConnect Services.
Högst upp till vänster i appen, klicka på fordonsnamnet (t.ex. JUKE; LEAF, NAVARA etc.) En lista visas med alla bilar som för närvarande lagts till i ditt konto.
Hur tar jag bort ett fordon?
Du kan ta bort din Nissan från appen genom att gå till din profil, klicka på fordonet som du vill avaktivera och sedan klicka på knappen ”Ta bort detta fordon från appen”. Det avaktiverar alla tjänster för det fordonet.
Avaktivera tjänster
Vilka tjänster kan jag avaktivera och hur?
Du kan avaktivera dina anslutna tjänster genom att gå till profilsidan, välja namnet på fordonet som du önskar avaktivera och slutligen välja "Avaktivera".
Tänk på att du inte kan avaktivera funktioner individuellt, då det kommer att leda till att alla NissanConnects funktioner kommer att avaktiveras.
Hur kan jag avgöra om en tjänst har avaktiverats?
Som bekräftelse på att ditt fordon har avaktiverats, kommer du inte se någon information på appens hemsida.
Om information om din Nissan fortfarande visas (körsträcka, låsstatus etc.) är ditt fordon fortfarande aktiverat.
Om du inte kan avaktivera fordonet ska du kontakta kundservice via appen.
Jag har köpt en begagnad Nissan. Behöver jag avaktivera tjänsterna eller kommer det att ske automatiskt?
Om du har köpt en begagnad Nissan har förmodligen den tidigare ägaren tagit bort bilen från appen.
För att kontrollera det behöver du lägga till fordonet genom att följa den 6 steg långa aktiveringsprocessen som finns här. Om ett problem uppstår ska du kontakta kundservice.
Är det möjligt att återaktivera tjänsterna igen när de väl har avaktiverats?
Det är möjligt att återaktivera tjänsterna även efter avaktivering.
Du kan avaktivera dina anslutna tjänster genom att gå till profilsidan, välja namnet på fordonet som du önskar avaktivera och slutligen välja ”Avaktivera”.
Om du inte har ett konto: du behöver följa de 6 stegen för aktiveringsprocessen för att kunna parkoppla din bil till ditt konto.
Om du redan har ett konto: Du kan återaktivera medan du är inloggad på ditt konto.
Jag skulle tillfälligt vilja avaktivera dataöverföringsfunktionen. Är det möjligt?
Du kan alltid välja att avbryta datadelningen.
Vid varje start kommer bilen fråga föraren om datadelning tillåts. Tryck på ”Neka” så kommer dina uppgifter inte att delas med appen NissanConnect Services.
Du kan också avbryta datadelning på ditt infotainmentsystem när som helst genom att gå till:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Inställningar för sekretessläge >
- Neka.
Det kommer att hindra din NissanConnect Services-app från att ta emot data.
ALLMÄNT
Allmänt
Informationen som visas gällande mitt fordon på min personliga hemsida i appen NissanConnect Services är gammal, eller ingen information visas alls. Varför är det så?
Ditt fordon måste ha en bra internetanslutning för att kunna skicka information till appen NissanConnect Services.
Se till att ditt fordon är i ett område med bra mobiltäckning och bläddra nedåt för att uppdatera din hemsida och få den senaste informationen.
Jag skulle vilja sälja mitt fordon. Hur tar jag bort min information?
Du kan ta bort information från distans direkt från appen:
- Klicka på profilknappen som visas på hemsidan.
- Klicka på fordon (t.ex. JUKE, LEAF …).
- Bläddra ner på sidan och klicka på "Ta bort fordonsinformation".
Efter bekräftelse kommer all tidigare information tas bort. Det inkluderar information som tidigare destinationer, förinställda radiokanaler och så vidare…
Se till att du avaktiverar dina tjänster genom att klicka på Avaktivera och sedan Låsa upp ditt fordon från appen.
Den nya ägaren kommer att behöva lägga till fordonet till sitt konto och kommer inte att hitta någon information från dina tidigare resor.
På vilka smartphones kan NissanConnect Services-appen användas?
Appen NissanConnect Services är kompatibel med de flesta iOS- och Android-smartphones:
- Varje iPhone, iPad eller iPod Touch på iOS 11.0 eller senare.
- Se Google Play-butiken för Android-enheter
Se till att din enhet har den senaste mjukvaruuppdateringen innan du laddar ner appen NissanConnect Services.
HUR ÅTERSTÄLLER JAG MITT FORDONS INFOTAINMENTSYSTEM TILL FABRIKSINSTÄLLNINGARNA?
För att återställa din bil till fabriksinställningarna ska du klicka på:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Återställ alla inställningar för NissanConnect Svcs. till standardinställningarna
Vad är NissanConnect Services?
Med NissanConnect Services kan du fjärrkontrollera vissa funktioner i ditt fordon via en smartphone-app.
I VILKA LÄNDER KAN JAG ANVÄNDA NISSANCONNECT SERVICES?
Länder där NissanConnect Services är tillgänglig: Tyskland, Schweiz, Tjeckien, Storbritannien, Portugal, Spanien, Irland, Italien, Belgien, Frankrike, Luxemburg, Nederländerna, Ungern, Polen, Slovakien, Österrike, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Lettland, Litauen, Norge, Sverige, Ryssland, Albanien, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Grekland, Island, Makedonien, Malta, Moldavien, Montenegro, Rumänien, Serbien, Slovenien.
Vilka fordon är utrustade med NissanConnect Services?
För att se vilka Nissan-fordon som är utrustade med NissanConnect Services, klicka här.
Jag kan inte använda mina tjänster. Varför är det så?
Ett av de vanligaste problemen har att göra med svag signalstyrka – anledningen är att NissanConnect-appen kräver en stabil internetanslutning för att fungera.
Du kanske kör genom ett område där din mobiloperatör inte har en stark datasignal. Om signalen är svag kan det hända att du tappar anslutningen till internet och vissa NissanConnect-appar kommer därför inte att fungera som de ska.
Behöver jag skapa ett användarkonto för att använda NissanConnect-appen?
Ja, för att använda NissanConnect-appen behöver du ett konto.
Du kan skapa ett konto direkt från appen.
ÄR NISSANCONNECT SERVICES GRATIS ELLER EN BETALTJÄNST?
Vissa NissanConnect Services är alltid gratis, och vissa är betaltjänster. Ta reda på mer genom att klicka här.
NissanConnect-appen
Var kan jag ladda ner appen?
NissanConnect-appen kan laddas ner från App Store.
Du kan följa den här länken till appen för att hitta din app direkt.
Vilken information behöver jag för att skapa ett konto?
För att skapa ett konto behöver du bara ange ditt namn, din e-postadress och ditt bostadsland. Du kommer sedan ombes att verifiera din e-postadress genom att klicka på en länk som skickas direkt till din inbox.
Se till att titta i din skräppostmapp.
Hur långt ska det ta innan jag kan använda appen?
Att ladda ner NissanConnect-appen och skapa ett konto ska inte ta mer än 10 minuter beroende på din tillgängliga nedladdningshastighet.
När du väl har parkopplat bilen kan det ta upp till 24 timmar innan tjänsterna är helt aktiverade. Se till att bilen är i ett område med bra mobiltäckning.
Mitt användarnamn och lösenord accepteras inte i appen – vad kan jag göra?
KONTROLLERA DIN E-POSTADRESS OCH DITT LÖSENORD
Dubbelkolla att du använder rätt användarnamn och lösenord. Om de är felstavade får du ett felmeddelande.
KONTROLLERA DIN INTERNETANSLUTNING
Se till att din enhet har en bra internetanslutning. Försök också ansluta till ett WiFi-nätverk om du har en dålig mobiltäckning.
ÅTERSTÄLL DITT LÖSENORD
Försök att återställa ditt lösenord genom att klicka på knappen "Glömt lösenord".
Varför kan jag inte logga in på NissanConnect-appen?
Det första du ska göra är att kontrollera din WiFi- eller dataanslutning, eftersom du måste vara ansluten till internet för att appen ska fungera.
Kontrollera också att du har slutfört registreringsprocessen helt, eftersom det annars kan hindra dig från att logga in.
Vilken information behöver jag för att aktivera NissanConnect Services?
När du väl har skapat ett konto behöver du bara ditt chassinummer (VIN) och att vara inuti bilen för att få "parkopplingskoden".
Vilken är den tidigaste mjukvaruversionen som krävs för Android-/Apple-enheter för att appen ska fungera korrekt?
NissanConnect Services fungerar med:
- Varje iPhone, iPad eller iPod Touch på iOS 11.0 eller senare.
- Varje Android-enhet med Android 4.3 och senare.
En del av funktionerna i appen visas inte och kan inte användas. Varför och vad kan jag göra?
När du väl har parkopplat bilen kan det ta upp till 24 timmar innan tjänsterna är helt aktiverade. Se till att bilen är i ett område med bra mobiltäckning.
Efter att ha angett ”parkopplingskoden” och accepterat användarvillkoren, kan jag inte lägga till mitt fordon för att avsluta processen. Vad kan jag göra för att lösa problemet?
Om du får problem med att lägga till ditt fordon till din app:
- Se till att du har följt de 6 stegen för parkopplingsprocessen.
- Dubbelkolla att du inte har skrivit fel chassinummer.
- Se till att ditt fordon är i ett område med bra mobiltäckning.
Kontakta kundservice om problemet kvarstår.
Dataskydd
Hur och hur länge lagras mina personuppgifter på ett säkert sätt?
Behandlingen av personuppgifter för människor i EU regleras av GDPR (Allmänna dataskyddsförordningen [General Data Protection Regulation, GDPR). NissanConnect Services-appen och all dataanvändning i samband med den följer GDPR-förordningen.
Min smartphone har stulits. Hur ser jag till att mina personuppgifter skyddas?
Om din smartphone blir stulen ska du kontakta kundservice.
De kommer att hjälpa dig med att låsa upp din bil från ditt konto från distans. Din fordonsinformation kommer sedan inte vara tillgänglig via appen.
Hur tar jag bort alla personuppgifter som är sparade på mitt fordon?
Du kan radera all personlig information, inklusive tidigare resor, via appen genom att klicka på din profil och sedan välja ditt fordon under avsnittet ”Fordonsinformation”. Välj sedan ”Radera fordonsinformation” och följ instruktionerna i appen.
Du kan också återställa infotainmentsystemet till fabriksinställningarna genom att gå till:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Återställa NissanConnect Services. Inställningar till Standard
Var kan jag läsa om de allmänna användarvillkoren och sekretesspolicyn?
Du kan välja att läsa Användarvillkoren direkt i appen från din profil. Du kan också ladda ner dem från Nissans webbplats på NissanConnect Services-sidan.
Vad händer om jag nekar popupfönstret med sekretessmeddelandet (som visas när jag startar fordonet)?
Om du trycker på ”Nekar” aktiveras sekretessläget automatiskt. Det innebär att du slutar att dela uppgifter som används för NissanConnect Services från ditt fordon. Observera att uppgifter för tjänster som nödsamtal kommer att fortsätta att vara aktiva.
Obs: NissanConnect Services-appen visar "sekretessläge" och fordonsdata kommer inte att uppdateras
Måste jag ange mitt lösenord varje gång jag loggar in?
Om du har loggat ut måste du ange lösenordet när du loggar in, men när du väl är inloggad kommer appen att hålla dig inloggad i några veckor. Om problem uppstår med appen kan den också komma att logga ut dig.
Säkerhet
Varför accepteras inte mitt lösenord?
Se till att du har stavat lösenordet fel eller att du inte har använt versaler och gemener felaktigt. Om felet kvarstår kan du återställa lösenordet genom att klicka på länken ”Glömt lösenordet” i NissanConnect Services-appen så anländer ett e-postmeddelande i din inkorg några minuter efter din begäran om ett nytt lösenord.
Om du inte har fått mejlet, kontrollera dina andra mappar (t.ex. din skräppost).
Jag har glömt min fyrsiffriga PIN-kod. Vad kan jag göra?
Om du har glömt din fyrsiffriga PIN-kod, välj texten ”Skapa/återställ säkerhetskod” direkt i appen. Du kommer att ledas igenom stegen för att ställa in en ny. Se till att du har åtkomst till din bil när du gör det.
Kan någon annan ha åtkomst till informationen som lagras i appen?
Nej, informationen som lagras på ditt konto är privat. Om du delar åtkomst med någon annan bör du vara medveten om att de också kan se uppgifterna i appen.
Om du misstänker att någon har åtkomst till din app ska du ändra lösenordet genom att följa processen i appen.
Vad är den FYRSIFFRIGA PIN-koden?
En fyrsiffrig PIN-kod är en kod som skyddar din bil från otillbörlig användning. Det kommer t.ex. att förhindra någon att få åtkomst till din telefon och låsa upp bilen.
Appen kommer att begära en fyrsiffrig PIN-kod när någon vill låsa eller låsa upp din bil.
Hur blockerar jag appen om jag har blivit av med min telefon eller om den har stulits?
Om din smartphone har stulits, aktivera sekretessläget i ditt fordon:
- Vid varje start kommer bilen fråga föraren om datadelning tillåts. Neka datadelning så kommer dina data inte att delas med appen NissanConnect Services, eller
- Du kan också avbryta datadelning på ditt infotainmentsystem när som helst genom att gå till:
- Inställningar >
- NissanConnect Services >
- Inställningar för sekretessläge >
- Neka
Om du nekar friskrivningen för sekretessläget kommer din NissanConnect Services-app inte att ta emot några data.
Kontakta sedan kundtjänst på +46 8 5010 3000. De kommer att hjälpa dig att låsa upp din bil från ditt konto.
Andra användare
Kan jag länka appen NissanConnect Services till ett fordon som jag inte äger?
För att länka ditt appkonto till ett fordon behöver du dess nyckel och vara inuti fordonet.
Du kan sedan påbörja parkopplingsprocessen. Se till att du har godkännande från fordonets förare.
Kan NissanConnect Services-appen användas för fler än ett fordon?
Ja, du kan lägga till ett obegränsat antal fordon i NissanConnect Services-appen.
Du kan lägga till ytterligare fordon genom att klicka högst upp till vänster på skärmen, på ditt nuvarande fordonsnamn (”JUKE”, ”LEAF” ...) och sedan på ”Lägg till ett fordon”.
Ett fordon kan bara vara kopplat till ett konto åt gången.
Röstigenkänning
Kan jag använda min telefons röstassistent direkt från bilen?
Ja, du behöver bara aktivera Siri eller Google Assistant i telefonen.
Se till att de är aktiverade i dina telefoninställningar. Du kommer att behöva trycka på knappen för röstkommando på ratten för att aktivera det.
Hur använder jag funktionen Röstigenkänning?
För att aktivera röstigenkänning ska du trycka på knappen på ratten.
Efter att du har tryckt på knappen kommer systemet föreslå hur din begäran ska sägas för bästa resultat.
För gatunavigering ska du använda gatuadress och stad för bästa resultat. Exempel: 'Kör till 10 Downing Street, London'.
För Point of Interest ska du ange staden för att få bästa resultat. Exempel: 'Hitta Twickenham Stadium i London'.
ANSLUTBARHET
Apple Carplay
Apple CarPlay fungerar inte. Vad kan jag göra?
Om Apple CarPlay inte fungerar ska du se till att:
- Använda en certifierad kompatibel kabel.
- Aktivera Siri från inställningarna i din iPhone.
- Acceptera popupmeddelandet när du kopplar in din iPhone till USB.
- Se till att kabeln du använder är ren.
- Om du har ett mobilskal ska de se till att det inte hindrar kabeln från att helt föras in.
- Se till att din laddningsport är ren och att inget damm hindrar kabeln från att kopplas.
Hur aktiverar jag Apple CarPlay i mitt fordon?
När du ansluter din telefon till ditt fordon för första gången utan att du kör, kommer du att få ett popupmeddelande. Du kommer sedan att tillfrågas om du vill ansluta till ditt fordon.
Ratt- och volymkontrollknapparna verkar inte fungera för att kontrollera telefonen. Hur åtgärdar jag det?
Rattens knappar kan inte kontrollera din iPhone. När du speglar din smartphone till infotainmentskärmen kan du navigera i appen och menyn genom beröring, på samma sätt som din telefon.
När jag använder Apple CarPlay kopplas det hela tiden ifrån. Vad ska jag göra?
Kontrollera USB-sladden och se till att den är kompatibel och ren, och se till att laddningsporten är ren och att damm inte hindrar sladden från att kopplas in ordentligt – det kan påverka anslutningen till Apple CarPlay.
Se till att du använder tillverkarens originalkabel.
Måste Siri vara aktiverad för att använda Apple CarPlay?
Ja, för att kunna använda alla funktioner i Apple CarPlay kan du behöva aktivera Siri i dina iOS-enheter. Detta ska dock ske automatiskt när du ansluter till Apple Carplay.
Jag har anslutit min telefon tack vare Apple CarPlay, men jag kan inte se alla appar som visas på min skärm. Några av apparna saknas.
Alla dina appar är inte kompatibla med Apple CarPlay. Ditt fordon kommer endast att visas de appar som är kompatibla med Apple CarPlay. Du kan se alla appar som är kompatibla med Apple CarPlay med den här länken till information om Apple Carplay.
Kan jag välja de funktioner på min telefon som ska visas och användas i mitt fordon?
Ditt fordon kommer att visa alla appar kompatibla med Apple CarPlay. Du kan välja bland de som visas och använda utifrån dina behov.
Du kan inte begränsa listan av appar som visas på dina skärmar. Alla kommer att visas.
Kan jag använda Siri direkt från min bil?
Ja, du behöver bara aktivera Siri i dina telefoninställningar. Tryck sedan och håll inne knappen för röstkommando i ditt fordon.
Hur aktiverar jag Siri?
För att aktivera Siri, i ditt CarPlay-aktiverade fordon måste du länge trycka ner knappen för röstkommando på ratten.
Android Auto
Kan jag använda Apple Carplay från min Android-telefon?
Om du har en Android kan du använda Android Auto-funktionen. Apple CarPlay är bara kompatibelt med enheter som inte är iOS.
Android Auto fungerar inte. Vad kan jag göra?
Om din Android Auto inte fungerar ska du försöka med någon av nedanstående metoder:
- Se till att du har laddat ner Android Auto-appen från App Store om din android-enhet är Android 9 eller tidigare. Om du har uppdaterat en äldre version till Android 10, måste du även ladda ner Android Auto-appen.
- Använd en officiell kabel som är kompatibel med din smartphone.
- Se till att kabeln du använder är ren.
- Om du har ett mobilskal ska de se till att det inte hindrar kabeln från att helt föras in.
- Se till att din laddningsport är ren och att inget damm hindrar kabeln från att kopplas.
När jag använder Android Auto kopplas det hela tiden ifrån. Vad ska jag göra?
Kontrollera USB-sladden och se till att den är kompatibel och ren, och se till att laddningsporten är ren och att damm inte hindrar sladden från att kopplas in ordentligt – det kan påverka anslutningen till Android Auto.
Se till att du använder tillverkarens originalkabel.
Kan jag använda Android Auto utan en USB-kabel?
Du kan inte använda Android utan en USB-kabel och Nissan rekommenderar att du använder tillverkarens originalkabel.
Du behöver koppla din smartphone till bilen och se till att du har Android Auto-appen installerad på din telefon om din telefon har Android 9 eller tidigare version. Android Auto-appen finns i Google Play Store.
Jag har anslutit min telefon tack vare Android Auto, men jag kan inte se alla appar som visas på min skärm. Några av apparna saknas.
Inte alla dina appar är kompatibla med Android Auto. Ditt fordon kommer bara att visa de appar som är kompatibla med Android Auto. Du kan se alla appar som är kompatibla med Android Auto genom att klicka på den här länken.
Kan jag välja de funktioner på min telefon som ska visas och användas i mitt fordon?
Ditt fordon kommer att visa alla appar som är kompatibla med Android Auto. Du kan välja bland dem som visas och använda utifrån dina behov. Du kan inte begränsa listan av appar som visas på dina skärmar. Alla kommer att visas.
Kan jag använda Google Assistant direkt från min bil?
Ja, du behöver bara aktivera Google Assistant i dina inställningar och sedan trycka och hålla inne knappen för röstassistans i ditt fordon.
Hur aktiverar jag Google Assistant?
För att aktivera Google Assistant behöver du bara se till att Android Auto är aktiverat och trycka och hålla inne knappen för röstkommando som finns på ratten.
KARTOR OCH TRAFIK I REALTID
Trafikinformation i realtid
Vilka är fördelarna med trafikinformation i realtid?
Den här funktionen ger dig trafikinformation i realtid och visar områden med mycket trafik och köbildning på vägarna genom att använda en färgkod.
Det gör det enklare att snabbt få en överblick över en resa och förstå de aktuella trafik- och vägförhållandena. Trafikstatusen tas i beaktande när din destination väljs. Den föreslagna resan kommer att optimeras för att ta dig dit du ska på kortast möjligast tid.
Hur aktuell är informationen som visas?
Informationen om trafikförhållandena visas i realtid. Din resa kommer konstant att anpassas efter uppdateringarna.
Men skulle du förlora signalen, kommer kartan visa dig den senaste uppdateringen tills systemet kan ansluta igen.
Points of Interest
Vilka är mina Points of Interest (Personliga POI)?
Det finns ungefär 50 miljoner sparade platser som du enkelt kan få åtkomst till direkt från din bil, utan att du behöver göra någon research själv.
De låter dig enkelt söka efter närliggande points of interests (till exempel restauranger, bensinstationer, affärer) och inkluderar dem i din resa.
Vare sig du lär känna ett nytt område eller utforskar ett gammalt så blir det enklare med den här funktionen.
Kan jag spara mina egna Point of Interests (POI)?
Du kan lägga till dina egna POI i infotainmentsystemet genom att lägga till dem i din adressbok. Det kan du göra genom att välja:
- Karta >
- Destination >
- Adressbok >
- Lägg till ny >
- Gatuadress >
- Ok.
Du har också åtkomst till din adressbok från din hemsida, där alla sparade POI finns.
Kartuppdatering
Hur kan jag uppdatera mina kartor?
Om ditt fordon är kompatibelt med NissanConnect Services, öppna den här länken till för att ladda ner kartuppdateringen.
Om inte, läs här för att få reda på vilket infotainmentsystem som passar till ditt fordon och vilken kartuppdatering du ska ladda ner
Kommer kartorna i mitt fordon att uppdateras automatiskt?
Ja, din karta kommer att uppdateras om "Favoritregion" väljs. Du kommer att få ett meddelande på din skärm. Se till att du accepterar uppdateringen för att kartan ska uppdateras.
Hur kommer jag att informeras om uppdaterade kartor?
När en ny kartuppdatering är tillgänglig kommer du att få ett popup-meddelande på infotainmentskärmen i din bil förutsatt att din favoritregion har ställts in. Länk till den uppdaterade sidan
Destination Send-to-Car
Vilka är fördelarna med Destination Send-to-Car?
Du kan använda funktionen "Destination Send-to-Car" när du behöver förbereda en resa i förväg.
Öppna NissanConnect-appen och använda navigeringssidan för att leta efter en destination. Du kan skicka den här adressen till din Nissan från var som helst. När du har satt dig i bilen kan du acceptera resan, redigera resan för att lägga till ett stopp på vägen eller avbryta om du har ändrat dig.
Vad måste jag göra när destinationen visas i infotainmentsystemet i mitt fordon?
När din destination visas på skärmen i bilen kan du välja:
- Kör hit: för att ladda adressen i din bil.
- Spara: för att spara adressen till ett senare datum.
- Ta bort: för att ta bort informationen som har tagits emot.
Hur kan jag söka på en destination från NissanConnect-appen och skicka till mitt fordon?
Från appen NissanConnect Services ska du välja kartikonen från menyfältet. Bilens position och sökfältet kommer då att visas.
Klicka på sökfältet för att söka efter adressen som du vill nå och välj sedan knappen ”vägbeskrivningar”. Rutten visas sedan och knappen "skicka till fordonet" visas. Välj knappen ”Skicka till fordonet”. När destinationen har skickats till fordonet öppnas ett popup-fönster på din telefon som bekräftar det.
Behöver jag Door-to-Door-appen för att kunna använda den här funktionen?
Nej, du kan använda destination send-to-car utan att ladda ner Door-to-Door-appen.
Om din bil är utrustad med NissanConnect Services, är den här funktionen helt integrerad i din NissanConnect-app. Se din ägarmanual för att kontrollera om din bil är utrustad med NissanConnect Services.
My Car Finder
Hur fungerar funktionen ”My Car Finder”?
My Car Finder gör att du kan hitta bilens nuvarande position om den befinner sig i ett område med bra mobiltäckning. Du kan få bilens position direkt från NissanConnect-appen och till och med generera en promenadväg som tar dig dit.
Hur hjälper My Car Finder mig att hitta mitt fordon?
Du kan få bilens nuvarande position direkt från NissanConnect-appen.
Öppna bara appen och klicka på avsnittet för kartor på menyfältet, så kommer bilens position att uppdateras.
Bilens parkeringsposition visas inte eller visas fel. Varför är det så?
Ofta kan din bil vara parkerad i ett garage eller i ett område med dålig mobiltäckning. Det orsakar problem med att dela och ta emot information med din bil. Du kan också trycka på knappen "uppdatera" för att uppdatera dina data.
Kan jag avaktivera tjänsten ”My Car Finder”?
Din bils position är en del av de anslutna tjänsterna. Du kan inte avaktivera den här tjänsten utan att avaktivera alla andra anslutna tjänster.
Hur exakt är parkeringspositionen?
Parkeringspositionen är baserad på bilens GPS. För att se till att bilens position är så exakt som möjligt, ska bilen vara i ett område med god mobiltäckning.
Kommer den här tjänsten att fungera när jag kör min bil?
Ja, tjänsten kommer att fungera kontinuerligt, även när du kör bilen.
Kan någon annan se min parkeringsposition?
Alla som har dina inloggningsuppgifter kan få åtkomst till den här informationen. Om du misstänker att någon kan ha åtkomst till dina kontouppgifter ska du ändra ditt lösenord så fort som möjligt.
SÄKERHET OCH BILHÄLSA
Assistans vid motorstopp
Vad är assistans vid motorstopp?
Assistans vid motorstopp gör att du kan kontakta din regionala bärgare och kundsupport om du skulle få motorstopp. Du hittar den genom att gå till:
- Info >
- NissanConnect Services >
- Ring Nissans assistans eller för fordon med navigeringsskärm kan du trycka på headsetikonen på kartan på skärmen.
Smarta varningar
Vad är ”smarta varningar”?
Tjänsten Monitoring Alert låter dig ställa in aviseringar och meddelar dig när de specifika villkoren för varningen bryts. Det finns tre typer av aviseringar:
– Hastighetsvarning: Meddelar dig när en hastighetsbegränsning överskrids. (Du kan ställa in tre hastighetsvarningar åt gången.)
– Tidsvarning: Meddelar dig om ditt fordon körs utanför en tillåten tidsperiod. (Du kan ställa in en tidsvarning åt gången.)
– Områdesvarning: Meddelar dig om ditt fordon lämnar eller anländer till ett inställt område. (Du kan ställa in tre områdesvarningar åt gången.)
Vad är en områdesvarning?
Funktionen Områdesvarning gör att du kan ställa in en geofencing-varning.
Du kan definiera ett geografiskt område i NissanConnect-appen.
Du kan ta emot varningar när som helst:
- Din bil lämnar området eller
- Din bil kör in i området
Vad är hastighetsvarning?
Funktionen ”Hastighetsvarning” gör att du kan ställa in upp till tre hastighetsgränser. Om bilen överskrider de hastigheterna får du ett varningsmeddelande i din NissanConnect Services-app och på ditt infotainmentsystem.
Kommer varningen (tid, hastighet etc.) aktivera några förändringar i fordonet och/eller förändra körstil?
Varningarna förändrar inget fysiskt på fordonet.
När en gräns överskrids kommer ett meddelande att skickas både till fordonets infotainmentskärm och NissanConnect-appen.
Kan jag ställa in flera varningar?
- Hastighetsvarning: Du kan ställa in upp till tre hastighetsvarningar åt gången.
- Tidsvarning: Du kan ställa in en tidsvarning åt gången.
- Områdesvarning: Du kan ställa in upp till tre områdesvarningar åt gången.
Vad är tidsvarning?
Funktionen "Tidsvarning" gör att du kan ställa in en tidsperiod inom vilken din bil får köras.
Om bilen körs utanför den här tidsperioden kommer du att få en varning i NissanConnect Services-appen och även på din infotainmentskärm som informerar dig om att den förbjudna tid har överskridits.
Hur avaktiverar jag varningen?
Du har åtkomst till alla dina varningar på hemsidan i appen.
Du kommer att se listan med alla aktuella varningar.
Du kan antingen välja att avaktivera varningen tillfälligt eller att ta bort den permanent.
Hur lång tid tar det att aktivera den på mitt fordon?
Beroende på nätverkstäckning kan du förvänta dig att tidsvarningar och hastighetsvarningar utlöses på några sekunder. Områdesvarningar kommer att utlösas efter två minuter inom det begränsade området.
Hur ställer jag in varningen i appen?
Du kan ställa in en varning genom att öppna NissanConnect-appen och välja:
- Övervakning >
- Lägg till övervakning >
- Lägg till varning >
- Lägg till namn och ikon >
- Spara.
Statusrapport för bilen
Vad är Statusrapport för bilen i min NissanConnect Services-app?
Med NissanConnect Services-appen kan du när som helst kontrollera bilens status. Du kommer åt rapporten på appens startskärm genom att klicka på ”Bilens status”.
Du kan till exempelkontrollera fordonets däcktryck eller motorns status. Om ett problem uppstår leder appen dig till den nödvändiga informationen.
Ett problem med fordonets hälsa rapporteras i min app. Vad kan jag göra? INGA hälsoproblem visas ännu
Om ett fel visas i din app och ditt fordon, följ de föreslagna lösningarna. Du kan alltid kontakta en Nissan-återförsäljare för mer detaljerad diagnos och support.
Hur ofta uppdateras mitt fordons statusrapport?
Statusrapporten uppdateras i appen medan du kör eller efter din senaste resa.
BEKVÄMLIGHET OCH KOMFORT
Fjärrstyrt signalhorn och strålkastare
Hur fungerar fjärrstyrda signalhorn och strålkastare?
Tänk på att funktionen för Fjärrstyrt signalhorn och strålkastare utlöses och aktiverar signalhornet strålkastarna på ditt fordon. Du bör vara medveten om att för att funktionen ska fungera så måste tändningen vara avstängd (detta kan visas genom att alla lampor inuti bilen är avstängda) och bilen måste vara låst. Se till att fordonet har bra nättäckning.
Fungerar de fjärrstyrda strålkastarna och signalhornet när jag kör?
Fjärrstyrda signalhorn och strålkastare fungerar inte när du kör.
Kan jag även aktivera signalhornet och strålkastarna var för sig?
Med tjänsten "Fjärrstyrda signalhorn och strålkastare" kan du:
- Aktivera strålkastarfunktionen separat.
- Aktivera signalhornet och strålkastarna tillsammans.
Du kan inte aktivera signalhornet separat.
Hur lång tid tar det för de fjärrstyrda strålkastarna och signalhornet att aktiveras?
Den tid det tar att aktivera signalhornet och strålkastarna beror på fordonets nätverkstäckning, men normalt aktiveras det inom 30 sekunder.
Lås och lås upp dörr
Hur fungerar tjänsten Fjärrstyrning av dörrlås?
Den här funktionen gör att du kan låsa och låsa upp din bil samt att du får reda på om din bil är låst eller olåst.
Hur ställer jag in den fyrsiffriga säkerhetskoden?
Du kan ställa in säkerhetskoden i appen genom att bläddra till Profil > Fordonsdata > Ny säkerhetskod och följa anvisningarna. Du måste sitta i bilen för att följa den här processen.
Som alternativ kan du välja en lås- eller upplåsningsknapp på startskärmen och sedan klicka på knappen Skapa/återställ säkerhetskod och följa anvisningarna. Du måste sitta i bilen för att följa den här processen.
Hur långt ifrån bilen kan jag vara när jag använder fjärrstyrning av dörrlås?
Du kan använda funktionen Fjärrstyrning av dörrlås överallt. Se till att din bil har en bra nätverkssignal för funktionen att fungera optimalt.
Hur lång tid tar det för mina dörrar att låsas?
Funktionen Fjärrstyrning av dörrlås bör aktiveras inom 30 sekunder. Se till att din bil är i ett område med en bra nätverkssignal för att funktionen ska fungera optimalt.
Varför får jag ett felmeddelande när jag försöker låsa eller låsa upp min bil?
Kontrollera först att du ställde in säkerhetskoden under inställningsprocessen. Se till att fordonet har bra nätverkstäckning. Se till att fordonet inte redan är låst/upplåst. Om dörren inte öppnas inom 30 sekunder efter det att fordonet har låsts upp kommer dörren att låsas automatiskt.
Var noga med att kontrollera att ingen sitter i bilen, och se till att alla dörrar, bagageluckan och motorhuven är stängda.
Fjärrstyrd klimatkontroll
Hur ställer jag in timern för klimatkontrollen?
Inställning av klimatkontrollen kräver att flera steg följs både i ägarhandboken och i snabbreferensguiden.
Observera att den här funktionen gäller LEAF-modeller med början maj 2019 och endast kan utföras i bilen, och inte i NissanConnect Services-appen.
Hur fungerar den fjärrstyrda klimatkontrollen?
Med funktionen Fjärrstyrd klimatkontroll kan du förvärma eller förkyla din Nissan EV före nästa resa.
Hur lång tid tar det?
Den tid det tar att aktivera funktionen Fjärrstyrd klimatkontroll beror på fordonets nätverkstäckning, men normalt sker det inom en minut.
Vad är maxavståndet för att kunna använda den fjärrstyrda klimatkontrollen?
Du kan använda funktionen "Fjärrstyrd klimatkontroll" överallt. Se till att din bil har en bra nätverkssignal för funktionen att fungera optimalt.
Varför får jag ett felmeddelande när jag använder den fjärrstyrda temperaturhanteraren?
Sed först till att klimatkontrollen inte redan är igång. Din bil kan vara i ett område med dålig mobiltäckning. Se till att bilen är i ett område med en bra nätverkssignal för att funktionen ska fungera optimalt.
Se också till att fordonet för närvarande inte används, annars kommer du inte att kunna använda den här tjänsten.
LADDNING
BATTERIHANTERARE
Vad är batterihanteraren?
Batterihanteraren ger dig tillgång till information om batterinivå, uppskattad räckvidd och laddningshastighet, och låter dig påbörja laddning av din Nissan EV på distans.
Hur ställer jag in laddningstimern?
Inställning av laddningstimern kräver att flera steg följs både i ägarhandboken och i snabbreferensguiden. Observera att den här funktionen gäller LEAF-modeller med början maj 2019 och endast kan utföras i bilen, och inte i NissanConnect Services-appen.
UPPTÄCK NISSANS FORDON
UTRUSTAD MED NISSANCONNECT SERVICES
UPPTÄCK NISSANS FORDON
UTRUSTAD MED NISSANCONNECT SERVICES


