Formel-e

Tävling efter tävling

Hur Nissan elektrifierar världen

NISSAN ELEKTRIFIERAR VÄRLDEN I TÄVLING EFTER TÄVLING

 

Nissans långa historia att elektrifiera världen har nått den femte säsongen av formelbilsmästerskapet Formel E. Teamet har en helt ny bil, två fantastiska förare och vinnande racingteknik tack vare Nissan Intelligent Mobility.

 

Med en 70-årig historia att utveckla de mest innovativa elbilarna i världen och en nyutvecklad teknik för säsongen är Nissan redo för att visa upp morgondagens teknik genom att delta i det spännande formelbilsmästerskapet Formel E.

Nissans DNA och mission att elektrifiera världen speglas av Formel E: en racingserie som präglas av en djup koppling till hållbarhet och innovation. Nissan tar sin expertis till Formel E efter att under ett decennium ha gjort LEAF till världens mest sålda elbil. 

filet

FRÅN LEAF TILL LEDNINGEN

Nissans nya Gen2 racerbil för nästa generation i femte säsongen av Formel E är helt annorlunda än tidigare säsongers bilar med ny teknik som förbättrar batterikapaciteten och vridmomentet med 25 %. Detta lockade Nissan till 2018/2019 säsongen.

Johan Cruijff Arena

Nissans mål att göra det så enkelt och spännande som möjligt att byta till en elbil upphör inte vid vägkanten. Vi har haft fullt upp med att driva fabriken som bygger LEAF med förnybar energi och att se till att återvunna batterier blir nya och hållbara projekt, som till exempelvis att användas som reservkraft för Johan Cruijff Arena i Amsterdam med plats för 55 000 åskådare. Och nu väljer Nissan att visa upp sin ledande teknik på världsscenen i vår debutsäsong i Formel E.

Nissan LEAF

”Att byta till ett mer kraftfullt batteri med en längre räckvidd är precis vad vi gjorde med Nissan LEAF ’Gen2’”

Michael Carcamo | Global Motorsports Director på Nissan

Att byta till ett mer kraftfullt batteri med en längre räckvidd är precis vad vi gjorde med Nissan LEAF ’Gen2’”, förklarar Michael Carcamo, Global Motorsports Director på Nissan. ”Genom att använda vår personbil som grund för att utveckla vår racerbil har vi en unik strategi i Formel E,” tillade han.

Med över 380 000 sålda exemplar av Nissan LEAF i hela världen och mer än 4 miljarder körda kilometer i alla typer av miljöer, har Nissan en konkurrensfördel inom elbilsbranschen.

Förhållandet mellan vägar och racerbanan går i båda riktningarna: precis som Nissan LEAF skapade racerbilen, tror Nissan att racerbilen kommer att bidra till att utveckla framtida versioner av LEAF. ”Med Formel E testar vi nya elektriska teknologier på samma vägar som med LEAF, men i en mycket tuffare miljö”, säger Carcamo. ”Det innebär att du snabbt identifierar fel, fördelar och förbättringsområden”. Med andra ord så påskyndas innovationsprocessen.

filet

EN HÅLLBAR FORMEL

Formel E handlar dock inte bara om att designa snabba, effektiva bilar. Hållbarhet finns i racingmästerkapens DNA. Det har ett av de lägsta koldioxidavtrycken inom alla sportevenemang och är den första kategorin någonsin inom motorsport som har erhållit certifieringen ISO 20121 – den största utmärkelsen inom hållbara evenemang.

Formel E

Hela sporten är utformad för att minska miljöpåverkan inom racing och samtidigt uppmärksamma hur elbilar är en viktig lösning på de allvarliga problemen med luftföroreningar. Varje liten detalj från att välja hållbara leverantörer till att skapa specialdesignade däck som håller längre och använda mindre material har tagits i beaktning. En optimerad säsongskalender sparar motsvarande 15 000 ton koldioxid varje säsong och huvudkontoret för Formel E i London drivs till och med av 99 % förnybar energi!

Fabriken i Sunderland

Denna hänsyn till ekosystemet ligger i linje med Nissans vision om elektrisk produktutveckling från vaggan till graven. Nissan LEAF tillverkas i Sunderland i Storbritannien där 10 vindkraftverk och 19 000 solpaneler genererar tillräckligt med förnybar energi för att bygga 31 000 bilar varje år. Och när våra batterier för elbilarna närmar sig slutet av sin livslängd, används de igen för energilagring.

Denna hållbarhetsaspekt är viktigt för en ny, yngre och mer teknikintresserad fanskara. Att få dem närmare händelsernas centrum är avgörande för Nissans säsong.

Vi kommer att hålla autografsessioner vid varje tävling och välkomna fansen till depån under den första tävlingsdagen ", förklarar Carcamo. Det ska bidra till att fansen fattar tycke för Nissans förare – en viktig faktor med anledning av välkända FANBOOST i Formel E. Denna funktion innebär att fansen röstar på sin favoritförare före varje race som gör att de fem högst rankade förarna får en extra kraftinjektion på 100 KJ.

Inför säsongen 2018/2019 tillkännagav Nissan att Sébastien Buemi och Oliver Rowland skulle sitta bakom ratten. Med några viktiga skillnader i reglerna för säsongen 2018/2019 måste Buemi och Rowland få ut mesta möjliga av de nya bilarna.

Formel E har introducerat Attack Mode, en aktiveringszon för den nya säsongen som innebär att varje bil kan få tillgång till 225 kW när den passerar en särskild del av banan. Men sättet som energin distribueras varierar från tävling till tävling: den kan ges under en 60-sekundersperiod eller två 30-sekundersperioder. Vad är haken? Den här informationen avslöjas bara precis före loppet.

filet

BAKOM RATTEN

Formel E

”Attack Mode är en stor okänd variabel”

Michael Carcamo | Global Motorsports Director på Nissan

Attack Mode är en stor okänd variabel”, säger Carcamo. ”Inom motorsport så kan du vanligtvis simulera varje möjligt scenario före loppet. Men du kan helt enkelt inte göra det här.” Istället är Nissans tillvägagångssätt att anpassa sin taktik efter konkurrenterna under loppets gång.

Nissans förare kommer att tillbringa mer tid än någonsin åt att förbereda sig för förändringarna i bilarna och på banorna under den nya säsongen, förklarar Carcamo. ”Formel E-förare tillbringar ungefär tio gånger mer tid i en simulator än på tävlingsbanan”, förklarar Carcamo. ”Det passar utmärkt för dagens unga människor som har växt upp med att spela datorspel.”

Nissans insatser inom Formel E tar den teknik som fansen älskar närmare deras egen vardagskörning. Den nya racerbilen kommer bidra till att utveckla framtida versioner av LEAF. Nissans intåg i Formel E ligger rätt i tiden och syftar till att nå framgång och elektrifiera fans över hela världen. Du vill inte missa det!